Wednesday, May 13, 2009

Ujian

Cerita tentang ujian. ujian atau test atau peperiksaan semuanya untuk meguji sejauh mana kefahaman kita tentang sesuatu. Minggu depan bermula ujian amali untuk pelajar ana.. kiranya pengalaman pertama juga untuk anak mengawasi peperiksaan amali pelajar-pelajar ni.
Bagaimana pula ye dengan ujian hidup. pastinya untuk menguji sejauh mana ketahanan dan kekuatan keimanan kita.
Dalam pada bersiap untuk menghadapi ujian untuk pelajar kolej bermula minggu depan ni, sembang dengan kawan ni pasal ujian Allah pada hambanya. umm.. topic yang agak menarik untuk dibincang.
Kita akan diuji dengan apa yang kita ada dan apa yang kita sayang. mungkin suami? anak 2 keluarga dan sahabat?harta?dan yang pasti keimanan kita juga akan di uji...

' Dan sesungguhnya akan kami berikan ujian kepada kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang yang sabar (surah al-Baqoroh 155)

Ketakutan dan kekurangan? banyak kan ujian Allah yang tidak terlintas dek fikiran kita. tapi yakinlah wahai diri, pada ayat 156 Al baqoroh
"Sesungguhnya kami adalah hamba dan milik Allah, dan kepadanyalah kami akan dikembalikan. Ya Allah berikanlah pahala bagiku dalam musibahku ini, dan gantikanlah untukku yang lebih baik daripadanya.." melainkan Allah menggantikan baginya yang lebih baik.

No comments: