Thursday, September 3, 2009

sakit dan tarbiyah ramadhan


salam, ahlan wahsahlan ramadhan yang telah setahun ditinggalkan. Pantasnya masa berjalan.

Namun sambutan ana dingin sekali terhadap kekasih yang satu ini. Sehari sebelum ramadhan ana demam panas yang agak teruk. Sehinggakn sewaktu memandu pulang pada jumaat sebelum ramadhan kedua-dua tangan ana kebas dan kejang. tiada lain yang tergambar masa tu, nak kena stroke ke aku ni? atau pun atritis (ibu ana menghidap atritis yang agak teruk). Alhamdulillah dengan jarak taska anak ana yang semakin hampir ana nekad menekan minyak semahunya untuk segera mendapatkan bantuan guru-guru di taska tersebut. Setelah berehat dan tangan ana di urut ana rasa agak pulih dan cepat2 makan ubat yng dibekalkan. Mungkinkah suhu badan yang terlalu panas menyebabkan kekejangan? wallahua'lam.

Hari pertama puasa kami pulang ke Batu Pahat, dalam keadaan ana yang masih demam. rupanya ubatan ynag dibekalkan jumaat itu tidak memberi sebarang kesan. Ahad ana ke klink dengan suhu badan 40.6*. memang terasa lemah sangat sebab tidak mampu menelan walaupun sedikit maknanan. hanya kurma dan air kosong. Dalam keadaan yang ana kira agak kritikal, ibu suami, adik ana dan seluruh keluargalah yang banyak membantu. maklumlah ana ni jarang sangat demam dan ini adalah yang paling teruk dalam sejarah hidup ana.

Selasa, setelah rasa agak sihat, ana pulang ke melaka. Malangnya pada malam tersebut, suhu badan naik lagi, dengn batuk ynag tak henti2. Suami ana menghantar ana ke hosptal dan di masukkan ke wad selama 3 hari. Dalam keadaan yang tidak menentu dan wabak yang hebat sekarang ana di kuarantin kerana pneomonia (atau jangkitan paru-paru).

Siapa sangka, dalam keadaan yang sihat dan dengan rasa konfidennya dapat menyambut ramadhan bertukar kepada suasana dan keadaan diri yang betul-betul lemah, huru hara dan tidak berdaya. Kasihan anak-anak ana yang terpaksa ditnggalkan di kampung. syukur waktu minggu pertama adalah cuti persekolahan. sewaktu post ini ditulis ana masih agak lemah...

Bagaimanlah agaknya kualiti atau markah puasa ana tahun ni. Masih tak mampu melawan kemalasan, keletihan dan rasa tidak sihat ini.

Namun ana berharap dengan rahman dan rahim nya Allah moga ujian kesakitan yang sedikit ini menjadi kifarah dosa dan tarbiyah kepada hati dan jiwa.

Sahabat2 dan ibu2 diluar tu, hargailah kesihatan yang diberikan Allah. Masaklah untuk keluarga jika mampu...walaupun rasa letih dan malas, ikhlas dan fikir2kanlh ganjaran dari Allah. Ana dah seminggu ni berbuka di masjid ja..hu3.Alhamdulillah anak 2 seronok dan tetap rasa diraikan kerana puasanya yang baru bertatih tu..

No comments: